Ana içeriğe atla

DÜZEN OLUŞTURMAK, RUTİNLER VE KURALLAR

Çocuklar neleri yapabileceklerini ve neleri yapamayacaklarını, güç ve yetkilerinin sınırlarını bilmek isterler. Sürekli olarak  bir faaliyet ve keşif halindedirler. Çocukların bu keşif çabalarını desteklemek, onarın kendilerini güvende hissedecekleri bir zemin oluşturmakla mümkün olur.
 Çocukların en çok ihtiyaç duyduğu şeylerden biri bildiğimiz üzre güven duygusudur. Sınırları olan bu sınırlar ıçerisinde özgürce keşifler yapabilen çocuklar kendilerini güvende hissederler. Keşfeder, deneyimler ve gelişirler.
Çocuğa sınırlar koyma konusunda farklı yaklaşımlar olmakla birlikte bana göre en doğru olanı düzen ve rutin oluşturmak. Günlük haftalik aylik hatta yillik rutinler. Rutinler oluşturmak hayatı çocuğun gözünden bakildiğinda anlamsiz sayilabilecek katı kurallardan kurtarır. En azından kurallari azaltır. Kendiliğinden gelişen bir düzen oluşturarak adeta kurallar yaşanır hale gelir. Çocuk ben annemle babamla bunu yapıyorum veya bu etkinlikten sonra bu gelir (bir davranışı bir başka etkinliğe bağlayarak mesela pijama giymek-dis fırçalamak gibi. Çocukta yeni olusmasi beklenen davranışı alışkanlık haline gelmiş diger davranışa baglamak gibi.)
Rutinler olusturmanın faydali taraflarindan bir tanesi de çocuğu zaman kavramıni bilmemenin yarattigi belirsizlik ve güvensizlik hissinden kaynaklanan kaygıyı azaltmasıdır.  Çocuk bir adım sonra bir gün sonra ne yapacağını bilir ve bu ona daha rahat hissettirir. Bunun yanında tekrarlanması istediği bir faaliyetin yeniden gerçekleşeceğini bilerek sabretmeyi öğrenir vb. Bunlar gibi birçok  fayda sıralamak mümkün.
Çocuga sinirlar koymak ve duzen saglamakta rutinler şuphesiz onemli. Ancak bu rutinlerin yetersiz kaldigi yerlerde devreye yine kurallar girer. Kurallar ne kadar az ve sade ise çocuğun anlaması ve uymaya dair istekli olması da o derece kolay olur.  Biz de düzenimizi sağlamak adına ilk olarak rutinler oluşturmaya çalıştık. Rutinlerle düzene sokamadigimiz bir takım davranışlar için de böyle bir tablo hazırladık.   Siz de kendi cocuğunuzla yaşadığınız sorunlardan hareketle veya oluşturmayı hedeflediğiniz düzeni gözünde bulundurarak kendi kural tablonuzu oluşturabilirsiniz.
Bu arada herşey yolunda mı mükemmel mi? Hayır elbette değil. Bazen yapmak istemiyor. Takip ediyorum hatırlatıyorum. Ama şunu söyleyebilirim enazından artık ne yapması gerektiği kafasında daha net ve oncesine gore daha istekli. Çünkü ikide bir birileri ona birşey emretmiyor. Sorumluluk kazanma ve kendini denetlemeyi öğrenmek açısından da önemli bir adım. Sorun yasadigimiz durumlar daha cok canının istemediği zamanlar, ben de sadece bu durumlarda hatırlatıyorum.   Zamanla da daha da iyi olacaktır insaallah...



Yorumlar

  1. Merhaba sayfanizla yeni tanıştım.Oncelikle emeğinize sağlık çok güzel işler cikarmissiniz.Rutinlerle ilgili görseli nasıl indirebilirim?

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

RAMAZAN PANOSU 2

HOŞGELDİN RAMAZAN PDF İndirme Linki

ÜÇ AYLAR PANOSU

HZ. LOKMAN'İN OĞLUNA ÖĞÜTLERI PANO

Dökümanda JPEG( fotoğraf) formatındadır. Fareyle sağ tıklayatak indirebilirsiniz.