Ana içeriğe atla

NEDEN SES TEMELLİ KUR'AN ÖĞRETİMİ

Kuranı Kerim  harf öğretiminde harflerin isimleri ile ezberlenmesi ne kadar hatalı ise harflerin herhangi bir görselle eşleştirerek ezberlemesi de aynı şekilde sıkıntılı bir durum. Bileceğimiz uzre bir dili oluşturan asıl öge seslerdir. Sesler bir araya gelerek sözcükleri oluşturur harfler ise o seslerin temsil edildiği sembollerdir. Birbirinden farklı olan dillerin sahip olduğu sesler de birbirinden farklıdır. Örneğin Türkçede var olan bir ses İngilizce'de olmayabilir ya da Arapçada var olan bir ses Türkçe'de yoktur. Kuranı Kerim eğitiminde sese dayalı öğretim demek aslında harflerin mahreçleri ile öğretilmesi anlamına gelir. Geleneksel öğretim yöntemi harfleri isimleri ile ögretmekte, ilk sayfada tum harflerin isimlerini ezbetleyen çocuk okumaya gecerken zorlanmaktadır. Harflerin sembollerle yani herhangi bir görsel nesneyle eşleştirerek öğretilmesi de benzer bir problemdir. Hatta bu daha da büyük bir problemdir ki söz konusu seslerin tamamı Türkçede var olan sesler değildir. Dolayısıyla bağlantı kurulacak nesneyi bulmak da imkansızdır.  Örneğin غharfi Türkçe'de  bu sesle  başlayan hiçbir kelime yoktur. Hatta ve hatta  غ harfini karşılayan bir harf bile yoktur.  Zaman zaman ğ harfi veya g harfi ile benzetilsede aslında tamamen farklı bir mahreçtir.  Şimdi burada sormak lazım bu mahreç Türkcede yokken   gazete gibi bir zorlama bir baglanti kurmaya çalışmak mahreci doğru mu öğretir yoksa daha fazla kafa mı karıştırir?

Kuranı Kerim telaffuzunu öğretimi Harfi görsel inden tanıma, harfe doğru sesi verme, aldığı harekeye göre harfleri doğru şekilde birleştirerek seslendirme gibi birçok beceriye aynı anda sahip olmayı gerektiren bir sürei gerektirir.  Eğer Kur'an-ı Kerim telaffuzunu öğretmek harfleri  sembollerinden tanımaktan ibaret olsaydı nesneyle eslestirme sistemi faydalı olabilirdi. Bütün bu bahsettiklerimizi toparlayacak olursak Kuranı Kerim'in telafuzunun öğretilmesi harflerin mahreçleri ile yani doğru sesleriyle öğretiminin öngörüldüğü, son yıllarda Milli Eğitim Bakanlığı'nın da kullandığı Ses temelli sistemdir. Ses temelli sistem Montessori eğitim anlayışının benimsediği ve geliştirdiği sistemidir. Bu sistemde ilk olarak öğrenciye ses fark ettirilir, daha sonra görseliyle birlikte ses verilir, yazdırılır ve çocuk çözümleyerek kendiliğinden okumuaya başlar. Benzer sistemi Kuranı Kerim eğitimine uyarladığımızda sistem şöyle işler Elif harfi harekeli olarak verildikten sonra اَ اِاُ ikinci bir harf olarak mesela ش harfi doğrudan birleştirilerek okutulur. اَشْ gibi. Çocuğa bu hazırlanacak kartlarla ya da hareketli bir alfabe kullanilarak farklı şekillerde birleştirilerek kolaylıkla ögretilebilir.  Peki bu sistemle yapılacak eğitimin bize ne gibi bir katkısı var? Bu sistemde harfler tek bir seferde verilmediği için öğrencinin yaşına göre 5 6 7 8 li gruplar halinde verildiği için kafa karışıklığına yol açma ihtimali azalmakta harflerin isimleriyle öğretilmesinde meydana gelen kafa karışıklıkları ortadan kalkmakta, harflerin herhangi bir görsel nesneyle eşleştirilmesinin neden olacaği zihinsel karmaşanin önüne geçilebilmektedir. En önemlisi ise asıl dikkat çekilmesi gereken nokta olan mahreçlere yoğunlaşmayı mümkün kılmaktadır.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

RAMAZAN PANOSU 2

HOŞGELDİN RAMAZAN PDF İndirme Linki

ÜÇ AYLAR PANOSU

HZ. LOKMAN'İN OĞLUNA ÖĞÜTLERI PANO

Dökümanda JPEG( fotoğraf) formatındadır. Fareyle sağ tıklayatak indirebilirsiniz.